Self Driving Car by Google

Chansningar och galna idéer

Om vi tar en titt på några av världens största företag just nu, Apple, Google, Facebook tydligast (bör väl nämna Elon Musk också både i form av Tesla och SpaceX), så håller de på med en väldans massa olika chansningar och galna idéer. Moonshots, GoogleX, Occulus Rift, självkörande bilar, smarta klockor…det är produkter som inte är skapade för att fylla ett känt behov. Tänkte spekulera lite om varför!

Ingen vill missa nästa tåg

Vi känner alla till exempel som Kodak, Sun och kanske bör vi lägga till Nokia på listan eller varför inte Myspace? Företag som var marknadsledande men som missade att hänga med när deras marknad förändrades. Alla tre (Apple, Google, Facebook) är tämligen beroende av en produkt för en stor del av sina intäkter. Då gäller det att inte sitta och sova om en ny tjänst/produkt slår undan benen på din befintliga, det är dessutom så att är du den aktör som finns överallt gör det det svårare för konkurrenter att börja ha affärer där. som ett exempel kan du ju försöka testa en webbaserad e-post du tar betalt för idag, din marknad kommer vara relativt liten eftersom bjässar som Google och Microsoft ger bort samma tjänst “gratis”.

Var finns morgondagens användare

Det här är också tillämpbart på alla tre företagen, I Europa är inte Googles huvudinriktning att öka sin marknadsandel, det finns knappt några användare att locka över. De vill bara att vi fortsätter söka via deras annonsmotor. Detsamma gäller Facebook, en så pas stor del av dagens internetanvändare har redan ett facebook-konto (dessutom äger ju fb både instagram och Whatsapp med ytterligare 100-tals miljoner användare vardera) att det är morgondagens som är det intressanta. Alltså jobbar Facebook och Google på att ge internet* til en större del av befolkning=fler presumtiva kunder. Apple har faktiskt något av samma problem även om vi får nischa in deras marknad mot både region och pris. För kassakon Iphone, andelen personer som handlar telefoner i det premiumsegment Iphone dominerar är begränsad. Både deras intåg i Kina samt släppet av den billigare Iphone 5C är exempel på försök att komma runt just det. När du dominerar en marknad måste du hitta en ny, antingen med nya produkter eller genom att utöka marknadens storlek

Rädda världen!

Folk må kalla mig naiv om de vill, men jag tror många som arbetar på de här företagen är också uppriktigt intresserade av att göra något bra för samhället i stort och jobba med spännande roliga frågor. Det gäller nämligen folk i stort, så även om företagen vill tjäna pengar så vill jag påstå att de jag träffat som arbetat med tokiga idéer som Google Glass eller på moonshot avdelningen varit mer måna om produkten än förtjänsten. Kan faktiskt avslöja att Google har som regel när de diskuterar nya idéer att en inte får fråga om business case eller hur affärsmodeller ska se ut, ekonomi är ett bannlyst ämne. Tanken är att om en produkt är tillräckligt bra så löser det sig på ett eller annat sätt. Det är såklart få företag förunnat att kunna köra på utan att ens ha en idé om hur pengarna ska in men ändå, kul koncept!

Det är mina tankar om varför det sker så många vilda gissningar och tossiga upptåg, mycket kommer falla i glömska medan andra helt plötsligt kommer flygande med våra paket.

*Facebooks internet.org initiativ kan vi däremot diskutera om det ens är internet, tar det en annan dag!

Published by

Etysen

Consultant in the area of IT Project Management and project administration. Dedicated technical enthusiast playing with mobiles, computers etcetera. The rest of my time goes into music (mainly guitar or listening) and friends (including my family).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*