En annan vinkel på Telias bristande nätneutralitet

Det är visst inte bara jag (och en hel del teknik respektive medieinriktad press) som har åsikter om Telias avsaknad av nätneutralitet i sin nya kampanj. Närmare bestämt har 27 mediechefer gått samman så här på världsdagen för pressfrihet och skrivit under på en publicering hos bland annat SVT Opinion samt SVD Debatt under rubriken “Telias uppgörelse med Facebook – ett slag mot svenska medieföretag”. Boom. Det är rätt tungt artilleri som kommer fram och anledningen till att jag lyfter det här (igen) är att de faktiskt lyfter en vinkel jag inte alls tog upp men som är mycket mycket intressant. Sociala medier, kanske särskilt Facebook, är inte bara social medier. Att ge gratis datatrafik till Facebook innebär också att du får gratis trafik även till innehåll publicerat specifikt där. Till exempel under deras plattform Instant Articles. Det är självklart det här mediecheferna inser riktar udden knivskarpt mot deras verksamhet, om du kan läsa en nyhet publicerad hos Facebook gratis men får betala för trafiken om du går till dn.se var är det troligast att du läser? Och i längden, var är det troligast att företag vill annonsera? Facebook vill inte bara vara sociala medier, de vill på så många sätt som möjligt vara en plattform för hela internet. Även en blogg som den här blir ju bortprioriterad i jämförelse med om jag gjort samma inlägg på Facebook. YouTube och Facebook har ett i väldigt hög grad pågående kamp om marknadsandelar när det gäller video, ser vi inom kort även gratis trafik till YouTube?

Så Telia, det börjar låta som att fri surf bör omfatta rätt stora delar av internet?

 

Published by

Etysen

Consultant in the area of IT Project Management and project administration. Dedicated technical enthusiast playing with mobiles, computers etcetera. The rest of my time goes into music (mainly guitar or listening) and friends (including my family).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*