Filter eller bortfiltrerad

Filter eller bortfiltrerad, Instagram ändrar i flödet

Den här gången är det Instagrams tur. Jag pratar såklart om det som inte kan ha undgått många Instagramanvändare, flödet kommer ändras från att alltid visa senaste bilden högst upp (i.e. kronologiskt) till ett som ska visa de mest aktuella posterna för dig. Frågan är såklart vad som är mest aktuellt för dig och det här kommer Instagram försöka räkna ut med hjälp av olika algoritmer baserat på vem som postar, när, likes, ja ni förstår. Och ni känner igen er. Det är ju nämligen exakt så som Facebook, som också äger Instagram, fungerar. Dessutom är det samma förändring som Twitter började rulla ut för några veckor sedan.

När det började ryktas om Twitters förändring blev användarna (som alltid när det gäller förändringar av hur en tjänst fungerar) aplacka. Upprört tweetades det om twitters död och om hur det absolut inte är rätt väg att gå att härma Facebook och under hashtaget #RIPTwitter rådde lynchstämning. Nu går det faktiskt att stänga av Twitters ändrade flöde, åtminstone än så länge, vilket vi inte antytts alls av Instagram men likheterna är slående så därför används just nu #RIPInstagram självklart friskt både på Twitter och Instagram. Den som tittar ett steg till minns att Facebook faktiskt också genomfört samma förändringar, med samma höga tonläge som följd. Med facit i hand har det ju gått helt okej för Facebook och din Newsfeed är en stor del av det skulle jag påstå.

En sak som är en nackdel/fördel med en algoritmstyrd feed är att den belönar aktiva, både ur publicerings och upplevelsesynpunkt. Den som likar, kommenterar och tittar mycket kommer få en feed som blir mer skräddarsydd och på så sätt upplevs som mer värdefull. Samtidigt riskerar en att ibland-användarna får en än större tröskel att öka användandet när det upplevs som att bedömningarna av vad som bör vara viktigt för mig är dåliga. En annan aspekt är balansen mellan “stora” konton, kändisar och organisationer, respektive privatpersoner. Kommer mina bilder endast dyka upp bland mina följare som aktivt gillar varenda bild jag postar för att deras feeds fylls upp av kändisar? Kanske. Tiden kommer få utvisa hur det går men jag skulle tippa att det låter mycket just nu men vi användare kommer i stort foga oss, kanske till och med upptäcka att det finns fördelar.

Instagram är inne och tåar på en tunn linje här och syftet är såklart delad, vi ska serveras så bra annonser som möjligt men jag tror nog också att företaget ser en möjlighet att förbättra tjänsten. Skräddarsydda upplevelser landar ofta rätt bra till slut och om Instagram lyckas sortera bort en del av gulligkatt-bilderna från vissa kanske jag kommer orka följa fler personer. Vilket lär dem mer om mig=bättre annonser, full cirkel.

Instagrams blogginlägg om det hela.

Published by

Etysen

Consultant in the area of IT Project Management and project administration. Dedicated technical enthusiast playing with mobiles, computers etcetera. The rest of my time goes into music (mainly guitar or listening) and friends (including my family).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*