Uber och juridiken

Ibland måste det kännas hopplöst att arbeta på Uber, man vill bara leverera härliga persontransporter men i land efter land och stat efter stat hamnar olika lagar i vägen. Jag gör inte anspråk på att ha koll på alla fallen, dessutom är jag inte jurist,tanken här är snarare lite logiskt resonemang kring turerna i Sverige och det som lett till att tjänsten UberPOP nu läggs ner.
Varje land har såklart rätten att stifta sina egna lagar, företag har inte rätt att strunta i dem bara för att lagen är dum. Men som tyckare så kan ju jag få tycka att lagen är dum 😀

På många platser i världen krävs någon typ av licens för att köra passagerare. Här och där används det för att begränsa konkurrens, den typen av marknadshinder förstår jag kan driva företag galna. Ganska ofta är syftet dock att garantera säkerheten för passagerarna eller för den delen säkra rätt skatteintäkter. Bra tänkt! Men lagstiftning blir inaktuell och det där ursprungliga kravet kanske inte längre är det ända sättet att nå målen (ex säkerhet eller skatt). Här kommer Ubers första problem i Sverige in. Taxameter. Bilarna har ingen fysisk taxameter vilket krävs för att köra taxi i Sverige. Det finns dock regler om dispens och dessa gäller bilar som bara tar beställda körningar (finns lite fler regler kring det men i korthet) som beställs genom ett bokningssystem. Så i och med att alla körningar bokas i appen kan Uber nyttja dispensen. Det här var omstritt och något som Uber fått kämpa för att få behålla. Det har man gjort genom lobbyarbete framförallt. Bra så! Målet är att undvika svarta pengar vilket uppnås genom appen och avsaknaden av kontant betalning vilket kan uppnås på fler sätt än en taxameter.

Ett annat problem stötte man dock på när man började låta privatpersoner nyttja sina egna bilar för att ta körningar genom appen. Det är det här man kallat UberPOP som alltså nu läggs ner i Sverige. Skälet är helt enkelt att förarna inte uppfyller kraven för att få köra passagerare och klassas då som svarttaxi. Efter att ha gjort visserligen inte världens djupaste efterforskningar verkar kraven för att få taxiförarlegitimation rätt rimliga. Det handlar bland annat om yrkeskunnande, bedömas som lämplig förare, inte ha några medicinska besvär som kan äventyra trafiksäkerheten. Det enda som skulle kunna diskuteras är väl yrkeskunnandet och vad som ska ingå där men det verkar inte konstigt utan saker som relevant juridik, skatteregler och säkerhet. Uber försökte påstå att man gjorde egna kontroller (vilket DiDigital visade var…bullshit) men det här är så uppenbart att det ärligt talat förvånar mig att man försökte driva det så här långt. Att bara köra på som man själv finner lämpligt är inte bara osnyggt det utnyttjar också godtrogna personer som signar upp sig som chaufförer och sen blir åtalade för brott. Så tack och hej UberPOP, välkommen tillbaka när ni kräver taxilegg.

Published by

Etysen

Consultant in the area of IT Project Management and project administration. Dedicated technical enthusiast playing with mobiles, computers etcetera. The rest of my time goes into music (mainly guitar or listening) and friends (including my family).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*